Չորեքշաբթի Թեհրան-Կիև չվերթն իրականացնող «Ուկրաինայի միջազգային ավիաուղիներ» ավիաընկերության «Բոինգ 737» վթարի է ենթարկվել մեկնելուց մի քանի րոպե անց: Ողբերգությունը տեղի է ունեցել այն բանից հետո, երբ Իրանը հրթիռներ է արձակել հարևան Իրաքի ամերիկյան հենակետերի վրա:

Մի քանի օր անց Իրանը խոստովանեց, որ ինքնաթիռը սխալմամբ գնդակոծվել է բանակի կողմից:

Զինվորականների կողմից քաղաքացիական ինքնաթիռների ոչնչացման մի քանի դեպքեր են եղել:

Ռուսական BBC-ն հիշեցնում է դրանցից ամենահայտնիները․

1973, Եգիպտոսում խոցվեց Boeing 727-ը

Libian Arab Airlines Boeing 727-224 ինքնաթիռը վթարի է ենթարկվել Եգիպտոսի Իսմայիլա քաղաքի մերձակայքում: Դա տեղի է ունեցել Իսրայելի ռազմաօդային ուժերի մարտիկների հարձակման արդյունքում:

Ինքնաթիռը թռիչք էր իրականացնում Տրիպոլի-Բենգազի-Կահիրե-Ալեքսանդրիա-Բահրեյն ուղղությամբ: Ինքնաթիռում եղել է անձնակազմի ինը անդամ և 104 ուղևոր: Միջադեպի հետևանքով օդաչուն և չորս ուղևոր փրկվել են:

Ինքնաթիռը պետք է իջներ Կահիրեի օդանավակայան, սակայն նավիգացիայի հետ կապված դժվարությունների պատճառով ինքնաթիռը կորցրեց իր ընթացքը և չկարողացավ գտնել վայրէջքի փարոսը: Բոինգը գտնվեց Սինայի թերակղզու տարածքում, որն այդ ժամանակ պատկանում էր Իսրայելին:

Քաղաքացիական ավիացիայի միջազգային կազմակերպության 30 անդամ երկրներ քվեարկել են Իսրայելին դատապարտելու համար: Իսրայելի իշխանությունները հետագայում փոխհատուցում վճարեցին զոհվածների ընտանիքներին:

1978, Բոինգ 707-ը՝ Կարելիայում

1978-ի ապրիլի 20-ին խորհրդային զորքերը գնդակոծեցին Կորեական ավիաընկերության ինքնաթիռը, որը իրականացնում էր Փարիզ-Անկորիջ-Սեուլ չվերթը: Այն շփոթել են հետախուզական նավի հետ: Սու-15 կործանիչի օդաչուն հայտնեց, որ օդանավը քաղաքացիական է, բայց նրան չհավատացին՝ օդանավը ոչնչացնելու հրաման տալով: Հրթիռը վնասեց ինքնաթիռի շարժիչը և թևը, որից հետո նրան ստիպել են վայրէջք կատարել Կարելիայի Կորպյարիվի լճի սառույցի վրա:

Հրաձգության արդյունքում զոհվել է երկու ուղևոր՝ ճապոնացի և կորեացի: Մնացած 95 ուղևորները անձնակազմի 12 անդամների հետ միասին Քեմ քաղաքում կարճատև մնալուց հետո տեղափոխվել են Հելսինկի, որտեղից տուժածների մարմինների հետ միասին դուրս են եկել:

Դեպքից ինը օր անց ինքնաթիռի հրամանատարը նույնպես կարողացավ թռչել երկրից: Ինչպես այդ ժամանակ հաղորդել է ՏԱՍՍ-ը, նրանք խոստովանել են, որ խախտել են սովետական օդային տարածքը և անտեսել են միջնորդ երկրի վայրէջք կատարելու կարգը, ինչպես նաև ներում են խնդրել Գերագույն խորհրդի նախագահությունից, ապա նրանց վտարել են ԽՍՀՄ-ից:

Ինքնաթիռի օդաչուները ԽՍՀՄ-ից վտարվելուց հետո հայտարարել են, որ ներում չեն խնդրել:

Խորհրդային միությունը 100 հազար ԱՄՆ դոլար գանձել է Հարավային Կորեայից (այսօր այդ գումարը համարժեք է մոտավորապես 392 հազար ԱՄՆ դոլարի) ուղևորափոխադրումների համար: Այս վնասը երբեք չի հատուցվել: Հարավային Կորեան ԽՍՀՄ-ին որևէ պահանջ չի ներկայացրել. նրանց միջև այդ ժամանակ դիվանագիտական հարաբերություններ չկային:

Կորեական ընկերությունը չի վերցրել վնասված ինքնաթիռը, արդյունքում այն ապամոնտաժվել է և մնացել ԽՍՀՄ-ում:

1983, Բոինգ 747-ը՝ Սախալինի վրա

Կորեական Air ինքնաթիռը գնդակոծվել է ԽՍՀՄ տարածքում նաև 1983 թ.։ Boeing 747 ինքնաթիռը կատարում էր Նյու Յորք-Անկորիջ-Սեուլ չվերթը։ Ինքնաթիռում կար անձնակազմի 23 անդամ և 246 ուղևոր:

Ինչ-որ անհայտ պատճառով Խաղաղ օվկիանոսի չեզոք ջրերի վրա թռչելու փոխարեն ինքնաթիռը սկսեց շեղվել երթուղուց դեպի աջ: 

Համարվում է, որ դա տեղի է ունեցել ինքնակառավարման համակարգի սխալ միացման պատճառով: Ինքնաթիռը թռչում էր Կամչատկայի, այնուհետև՝ Սախալին կղզու վրայով: Այնտեղ նրան կանգնեցրել է խորհրդային Սու-15 կործանիչը:

Օդանավի պատահարը տեղի է ունեցել գիշերը: Օդանավի անձնակազմը չէր արձագանքում նախազգուշական կրակոցներին, մինչդեռ մարտական օդաչուն հետագայում հիշել է, որ նա չի ունեցել լուսածրող արկեր, որոնք թողել են պայծառ և հստակ տեսանելի հետք, և նա ստիպված է եղել սովորական արկ կրակել, ինչը ինքնաթիռի անձնակազմը պարզապես կարող էր չնկատել:

Արդյունքում, հրամանատարը հրաման տվեց խոցել ինքնաթիռը, և երկու հրթիռ արձակվեց դրա վրա: Ինքնաթիռը ջուրն ընկավ Ճապոնական ծովում՝ Սախալինից արևմուտք գտնվող Մոներոն կղզու մոտակայքում: Մահացել են բոլոր ուղևորներն ու անձնակազմը: Նրանց թվում էր ԱՄՆ Ներկայացուցիչների պալատի անդամ Լարի Մակդոնալդը:

Մահացածներից գրեթե ոչ մի մնացորդ չի հայտնաբերվել. ջրասուզակները հայտնաբերեցին մի քանի զույգ կոշիկ և անձնական իրեր, ինչպես նաև մարմինների բեկորներ, որոնք անճանաչելի էին:

CPSU-ի Կենտրոնական կոմիտեի քաղաքական բյուրոն հայտարարեց, որ դա ԱՄՆ-ի կողմից կանխամտածված սադրանք էր, որով իբր ցանկանում էին ստուգել Սովետական ՀՕՊ-ի մարտունակությունը կամ նույնիսկ ռազմական գործողություններ հրահրել:

Այս միջադեպը Սառը պատերազմի ամենալարված պահերից մեկն էր և հանգեցրեց ԽՍՀՄ և արևմտյան երկրների միջև հարաբերությունների ավելի վատթարացման:

ԱՄՆ նախագահ Ռոնալդ Ռեյգանն այնուհետև ասաց, որ GPS-ը, որն ի սկզբանե մշակվել է ռազմական նպատակներով, հասանելի կդառնա խաղաղ բնակիչներին այն ավարտին հասցնելուն պես: Համակարգը փորձարկելու համար Միացյալ Նահանգները սկսեց գործարկել բազմաթիվ նոր փորձարարական արբանյակներ:

2014, Boeing 777-ը՝ Ուկրաինայի արևելքում

2014-ին Malaysia Airlines ավիաընկերության Boeing 777 ինքնաթիռն Ուկրաինայի արևելքում վթարի ենթարկվեց Ամստերդամից դեպի Կուալա Լումպուր MH17 չվերթն իրականացնելիս:

Օդանավում 298 մարդ կար, բոլորը մահացան: Ինքնաթիռում գտնվող ուղևորների մեծ մասը Նիդեռլանդներից էր: Մահացան նաև Ավստրալիայի, Մալայզիայի, Մեծ Բրիտանիայի, Բելգիայի, Կանադայի, Ինդոնեզիայի, Գերմանիայի, Նոր Զելանդիայի և Ֆիլիպինների քաղաքացիներ: 

2015-ի հոկտեմբերի 13-ին Հոլանդիայի Անվտանգության խորհրդի հանձնաժողովը, որը հետաքննում էր ինքնաթիռի ոչնչացման պատճառը, հրապարակեց զեկույց, որում ասվում է, որ ինքնաթիռը գնդակոծվել է «Բուկ» ՀՕՊ համակարգերից արձակված «երկիր-օդ» հրթիռով:

Հանձնաժողովի եզրակացության համաձայն՝ «Բուկ» համակարգը, որից ինքնաթիռը խոցվել է, Ուկրաինայի արևելքում գտնվող զինված հակամարտության գոտի է տարվել Ռուսաստանից:

2018 թվականի մայիսին Միավորված քննչական խումբը տարածեց զեկույց, որում ասվում էր, որ ինքնաթիռը խոցած հրթիռը կարող էր բերված լինել Կուրսկի մերձակայքում տեղակայված ռուսական զորամասից:

Այս եզրակացությունը հրապարակվելուց հետո Նիդեռլանդներն ու Ավստրալիան պաշտոնապես մեղադրեցին Ռուսաստանին ինքնաթիռը ոչնչացնելու մեջ:

Համատեղ հետաքննության խումբը (JIT) անցյալ տարվա հունիսի 19-ին զեկույց հրապարակեց՝ նշելով չորս կասկածյալների անունները, որոնք ներգրավված էին «Բուկ» հրթիռային համակարգը գործարկելու մեջ:

Ըստ քննիչների՝ կասկածյալներն էին՝ Ռուսաստանի Դաշնության բանակի թոշակառու սպա Սերգեյ Դուբինսկին, Օլեգ Պուլատովը՝ Ռուսաստանի օդուժի պահեստազորի փոխգնդապետ, Ուկրաինայի քաղաքացի, ինքնահռչակ Դոնեցկի Ժողովրդական Հանրապետության հետախուզական ստորաբաժանման հրամանատար Լեոնիդ Խարչենկոն և Ռուսաստանի քաղաքացի Իգոր Գիրկինը (Ստրելկովը), որը կռվել է Դոնբասում:

Չորսն նկատմամբ էլ միջազգային հետախուզում է հայտարարված, իսկ գործը կփոխանցվի Հոլանդիայի դատարան: Առաջին դատական նիստը տեղի կունենա 2020-ի մարտի 9-ին:

Ռուսաստանը հետևողականորեն հերքում է Boeing-ի կործանման գործընթացում ներգրավված լինելու մեղադրանքները: Կրեմլի խոսքով՝ Ռուսաստանը հիմք չունի լիովին վստահելու հետաքննության արդյունքներին, քանի որ լիարժեք քննություն չի անցկացվել: Ռուսաստանի պաշտպանության նախարարությունը պնդում է, որ «Մալայզիական ավիաուղիներ» ինքնաթիռը խոցած հրթիռը պատկանել է ուկրաինական զորամասին:

Կայքում տեղ գտած մտքերն ու տեսակետները հեղինակի սեփականությունն են և կարող են չհամընկնել BlogNews.am-ի խմբագրության տեսակետների հետ:
print Տպել