Պի­ղա­տոսը ցանկանում էր, որ ժա­մա­նա­կը ետ շրջվեր եւ աստ­վա­ծը նա­յեր իր վրա, ինչ­պես այն պա­հին, երբ դռ­նե­րը բաց­վե­ցին; եւ գի­տեր, որ այժմ ար­դեն ին­քը ծն­կի կգար նրա առ­ջեւ, բարձ­րա­ձայն լաց կլի­ներ, ա­ղոթք կկար­դար եւ լե­գիո­ներ­նե­րի ու բո­լոր մարդ­կանց առ­ջեւ նրան Աստ­ված կկո­չեր: Բայց տես­նե­լով, որ ինքն այ­լեւս աստ­ծուն չի հե­տաք­րք­րում, Պի­ղա­տո­սը ջղաձ­գո­րեն կծ­կեց ձեռ­քե­րը, կար­ծես ու­զում էր պատ­ռել ծնկների վրա դրված մա­գա­ղա­թը: Այժմ նա գի­տեր, որ աստ­վա­ծը հայ­տն­վել էր իրեն սպա­նելու համար:»

ՖՐԻԴՐԻԽ ԴՅՈՒՐԵՆՄԱՏ «Պի­ղա­տոս»

Այն, ինչ տե­ղի է ու­նե­նում հոր­դա­ռատ գե­տե­րով եւ կա­պու­տակ լճե­րով հայտ­նի երկ­րի ներ­կա­յիս բա­ռա­ցիո­րեն վեր­ջին մնա­ցորդ­նե­րի վրա, իր հե­տե­ւո­ղա­կան անտ­րա­մա­բա­նու­թյամբ ապ­շեց­նում է ոչ միայն տաս­նա­մյակ­նե­րի պատ­մա­գի­տա­կան քա­րոզ­չու­թյու­նից մո­լոր­ված օ­տար­նե­րին, այ­լեւ նրանց, ով­քեր կար­ծես մին­չեւ ող­նու­ծու­ծը քա­ջա­ծա­նոթ են հայ­րե­նի ի­րո­ղու­թյուն­նե­րին: Պատ­մու­թյան թա­տե­րա­բե­մը ժա­մա­նա­կին ու պատ­վով լքած աք­քադ­նե­րի՝ ժա­մա­նա­կին նշ­մա­րած ջրե­րից վեր­ջի­նը բա­վա­կան պղ­տո­րե­լուց հե­տո, աշ­խար­հի հնա­գույն ժո­ղո­վուրդ­նե­րից մե­կի մի ստ­վար հատ­վա­ծը, Պի­ղա­տո­սի հպարտ ու ան­մեղ կեց­վածքն ըն­դու­նած կեն­սա­տու հե­ղու­կի վեր­ջին կա­թիլ­նե­րը ձեռ­քե­րը լվա­նա­լու վրա սպա­ռե­լով, ինք­նաօ­տար­վում է հայ­րե­նի­քի ա­պա­գա­յի նկատ­մամբ պա­տաս­խա­նատ­վու­թյու­նից: Եվ ա­մե­նա­կա­րե­ւո­րը՝ ոչ մի խղ­ճի խայթ, որ մնա­ցող­նե­րին այն­քան էլ չի գրա­վում ա­նա­պա­տում տա­պից տա­ռա­պե­լու տխուր հե­ռան­կա­րը: Ա­վե­լին, ա­մեն օ­տար­վող՝ լի­նի ա­ռան­ձին ան­հատ թե հա­րյու­րա­մյա­կը բո­լո­րած կու­սակ­ցու­թյուն, մնա­ցող­նե­րի վրա նա­յում է Ա­րե­ւել­քը նվա­ճած, բայց նրա էու­թյա­նն այդ­պես էլ հա­սու չդար­ձած հռո­մեա­ցու գո­ռո­զու­թյամբ, կար­ծես հենց մնա­ցող­ներն են, որ ընտ­րու­թյան պա­հին միա­հա­մուռ գո­չել են «ար­ձա­կի՛ր մեզ հա­մար Բա­րաբ­բա­յին»: Հի­րա­վի ար­դա­րա­ցի է, որ ա­մեն մե­կին տր­ված չէ անց­նել Խա­չի Ճամ­փան, ա­ռա­վել եւս հնա­գույն ժո­ղովր­դի զա­վակ­նե­րից շա­տե­րին: Ու­զում եք դա ան­վա­նեք Ա­նիի լք­ված ու չվե­րա­կան­գն­ված Քա­ռա­սուն Ե­կե­ղե­ցի­նե­րի փլա­տակ­նե­րի ա­նեծ­քը, բայց ցան­կա­ցած մեղ­քի տա­կից կա­րե­լի է դուրս գալ, ե­թե յու­րա­քան­չյուր սե­րունդ ինք­նա­մո­ռաց ինք­նար­դա­րաց­մամբ նոր մեղ­քի չդի­մի:

Զար­մա­նա­լի է, որ 1045-ի ող­բեր­գու­թյու­նից 950 տա­րի հե­տո էլ եր­բեմ­նի Armenia felix ե­րա­նե­լի ո­րա­կու­մը ստա­ցած երկ­րի բնա­կիչ­նե­րն այդ­պես էլ չհաս­կա­ցան, որ սե­փա­կան անվ­տան­գու­թյան ու հա­րա­տե­ւու­թյան հիմ­քը ոչ թե ու­րի­շի, այլ հենց սե­փա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­ներն են: Եվ ան­շուշտ, պետք է ա­մե­նա­բարձր պե­տա­կան եւ հա­մազ­գա­յին մա­կար­դա­կով նշել այս խոր­հր­դան­շա­կան տա­րե­դար­ձը, ին­չը գու­ցե Ի­մաս­տու­թյան փոքր հա­տիկ ա­վե­լաց­նի թե՛ հա­վեր­ժու­թյան պատ­րան­քով ար­բած դպիր­նե­րին եւ թե՛ ճա­կա­տագ­րից Եր­րորդ կամ Չոր­րորդ Հռո­մում փրկվե­լու հույ­սեր փայ­փա­յող ձեռ­քե­րը լվա­ցող­նե­րին:

Ի վեր­ջո, խն­դի­րը ոչ մեկն է եւ ոչ էլ մյու­սը, քան­զի եւ մե­կը, եւ մյու­սը ան­ցո­ղիկ են: Խն­դի­րն ա­նա­պա­տում հա­զա­րա­մյա անպ­տուղ դե­գե­րում­ներն են, երբ յու­րա­քան­չյուր մե­ղա­վոր սերն­դի վեր­ջին ներ­կա­յա­ցուց­չին էլ հան­դեր­ձյալ կյան­քի տնօ­րի­նու­թյա­նը հանձ­նե­լուց հե­տո ան­գամ Ա­վե­տյաց Եր­կի­րը որպես շնորհ չենք ստա­նում: Եվ ինչ­պե՞ս ստա­նանք, ե­թե միայն մո­լա­գար Նե­րո­նին հա­տուկ ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան կր­քով պար­բե­րա­բար կրա­կին ենք հանձ­նում մեկ կամ մի քա­նի հա­րյու­րա­մյակ փայ­փա­յած, իբ­րեւ հիմք ըն­դուն­ված ար­ժեք­նե­րը: Մա­նի­քե­յա­կան­նե­րին եւ կա­տար­նե­րին հա­տուկ ա­մե­նաժ­խտ­ման ու հիմ­նա­հա­տակ ա­մե­նաոչն­չաց­ման նման պար­բե­րա­կա­նու­թյան պա­րա­գա­յում Ի­մաս­տու­թյու­նը հա­վեր­ժաց­նե­լու կոչ­ված ոչ մի Տա­ճար աշ­խար­հում չէր կա­ռուց­վի: Վայր­կյան իսկ չկաս­կա­ծե­լով ազ­գա­յին այ­րե­րի ճար­տա­պե­տա­կան ըն­դու­նա­կու­թյուն­նե­րի վրա՝ այ­նուա­մե­նայ­նիվ ստիպ­ված ենք փաս­տել, որ լա­վա­գույն քար­տա­շին ան­գամ տր­ված չէ ա­վա­զի վրա հո­յա­կերտ պա­լատ­ներ կեր­տել, ե­թե, ի­հար­կե, օ­րա­կար­գում ընդ­հան­րա­պես կեր­տե­լու խն­դի­րը կա:

Ա­մե­նա­հա­գե­ցած ճամ­փոր­դու­թյունն էլ հոգ­նեց­նում է, ա­ռա­վել եւս եր­բեմ­նի ջրի փո­խա­րեն ա­րյան լե­ղի խմող ժո­ղովր­դի ճամ­փոր­դու­թյու­նը: Մի բան ակն­հայտ է. այս մե­ղա­վոր սերն­դի վեր­ջին ներ­կա­յա­ցուց­չին հո­ղին հանձ­նե­լուց հե­տո էլ ա­նա­պա­տի հե­ռան­կա­րը ո­րե­ւէ ա­վար­տա­կան ժամ­կե­տի չի մո­տե­նա­լու: Ցա­վոք, փր­կու­թյան հա­մար բա­վա­կան չէ ա­մե­նաընտ­րյալ ժո­ղովր­դից ան­գամ համ­բե­րա­տար եւ Կամ­քին խո­նարհ լի­նել: Էա­կանն այն է, որ հա­զար տա­րի շա­րու­նակ ժո­ղովր­դին ա­ռաջ­նոր­դող­նե­րից եւ ոչ մե­կի ձեռ­քում ի­րա­կա­նում Տախ­տակ­ներ չեն ե­ղել: Իսկ ե­թե ե­ղել են, ա­պա կեղծ եւ ինք­նա­գիր. հա­կա­ռակ դեպ­քում նո­րըն­ծա­նե­րը դրանք այդ­պի­սի դյու­րու­թյամբ չէին ոչն­չաց­նի, իսկ հնե­րը նույն­պի­սի դյու­րու­թյամբ դրանք մո­ռա­ցու­թյան չէին մատ­նի:

Մեծ հայտ­նա­գոր­ծու­թյուն չէ եւ Ի­մաս­տու­թյան բո­լոր աղ­բյուր­նե­րում ար­ձա­նագր­ված է, որ հո­ղը Երկ­նա­յին պար­գե­ւին ա­նար­ժա­նին չի հան­դուր­ժում: Ոչ մի հե­րո­սա­կան կամ ող­բի երգ եւ պատ­մու­թյան պատ­վին ոչ մի խն­կար­կու­թյուն կորս­ված հո­ղի վե­րա­դարձ չի բե­րում, ե­թե միայն գտնված չէ Տախ­տակ­նե­րը ձեռ­քին կրո­ղը, եւ փր­կու­թյան հույ­սով ապ­րող­նե­րը հա­վաք­ված չեն նրա շուրջ:

29.08.95

Կայքում տեղ գտած մտքերն ու տեսակետները հեղինակի սեփականությունն են և կարող են չհամընկնել BlogNews.am-ի խմբագրության տեսակետների հետ:
print Տպել