Քանդակագործության ազգային  պարկ-թանգարանը  բազմիցս անդրադարձել է  այն  հանգամանքին, որ իր ձևավորման հիմքը Գյումրու գեղարվեստական հուշարձանների առատությունն է:

Մենք փորձել ենք լայն հասարակությանը ներկայացնել, թե ինչն է եղել վերջինիս դրդապատճառը, և փորձել ենք հասկանալ, թե ինչ հիմքով և ինչպես կանոնակարգել   առկա և գեղարվեստական հուշարձանների  հետագա տեղադրման խնդիրները:

Այն, որ պատմականորեն Գյումրու գեղարվեստական հուշարձանները միշտ էլ շատ են եղել, և մինչև հիմա ունենք դրանց պահպանված և ամբողջական  հուշարձանային  խմբեր՝ վկայում  են քաղաքային գերեզմանոցները, աղբյուր հուշարձանները և  դեկորատիվ  արվեստի դրսևորումները: Պատահական չէ, որ քաղաքային գերեզմանատները և սրբ. Ամենափրկիչ  եկեղեցին,  որպես պատմամշակութային գեղարվեստական հուշարձաններ, հայտնվել են մեր հոգածության ներքո՝ մեր նպատակներից բխող գործառույթներով: (Գործառույթները բավականաչափ շատ ներկայացված են ՀՀ ԶԼՄ-ներով): Հետերկրաշարժյան  ժամանակահատվածում՝ թաղային, անհատական ձեռնարկներով բազմաթիվ հուշարձաններ կանգնեցվեցին, որոնք, դուրս մնալով  քաղաքաշինական կազմակերպվածությունից, ստացան  թաղային, խմբային կարևորություն և արժեք:

Այս նախաձեռնողականությունից հետ չմնաց նաև Գյումրու հայանքապետարանը, ինչի արդյունքում քաղաքում տեղադրվեցին բազմաթիվ արձաններ և արձանախմբեր:

Այս ամենի մեջ ուշագրավ է այն հանգամանքը, որ խորհրդային տարիներին անգամ գեղարվեստական հուշարձանների տեղադրման կարգ, օրենք գոյություն չի ունեցել, ինչով պայմանավորված՝ ցանկացած քաղաքում կամ բնակավայրում քանդակների տեղադրումն իրականացվել է մրցույթներով և ուղեկցվել անհատական ընտրությամբ: Պարկ-թանգարանը, մոտ կես տարի ուսումնասիրելով  գեղարվեստական հուշարձանների տեղադրման որևէ կարգ կամ օրենքի առկայություն, այդպիսիք չի  հայտնաբերել Հայաստանում:

Հետանկախության տարիներին ևս այդպիսի կարգ, հիմք, օրենք որևէ  բնակավայրի կամ կառույցի կողմից չի առաջարկվել, ինչն իր հերթին թույլ է տվել գեղարվեստական հուշարձանների տեղադրումն իրականացնել անհատական մոտեցմամբ և որոշումներով:

Այն ամենը, ինչ այսօր կա մեր բնակավայրերում, վերոհիշայլի առկայության արդյուքն է:

Եթե դիտարկել զուտ մասնագիտական տեսանկյունից, ապա տեղադրված քանդակների որակը և արժեքը կարելի է անվերջ քննարկել ու հարցը տեղափոխել առավել իրավասու մասնագիտական խմբերի քննարկման դաշտ, սակայն այդ դեպքում թանգարանագիտական առումով մենք կունենանք կոպիտ սխալ, քանի որ ժամանակաշրջանի  և հասարակական նախաձեռնությունների պահպանման տեսանկյունից մենք կարող ենք անտեսել տեղադրվածների կարևորությունը:

Այս խնդիրը զուտ մասնագիտական կամ նեղ խմբերի քննարկման առարկա լինել չի կարող: Սակայն կարելի է մասնագիտական (թանգարանագիտական և մշակութային) ձեռնարկների և ծրագրերի միջոցով այս ամենը բերել կազմակերպված տեսքի, ինչն իրականացվում մեր կողմից:

Քանդակագործության ազգային պարկ-թանգարանը լայն հանրության քննարկման է ներկայացրել իր կողմից մշակված՝ համայնքներում գեղարվեստական հուշարձանների տեղադրման առաջարկի կարգ, որը ներկայացվել է ՀՀ մշակույթի նախարարության մասնագիտական խմբի քննարկմանը և առաջարկվել Գյումրու համայնքապետարանին:

Մեր կողմից պարբերաբար աշխատանք է տարվում քանդակները մեր տնտեսությանը, քաղաքաշինական նորմերին համապատասխանեցնելու, կենտրոնն առավել կազմակերպելու ուղղություններով. պետք է փաստել, որ երկար տարիներ կուտակված գեղարվեստական հուշարձանների առկայությամբ բավարար է, և շուտով կարող ենք ակնկալել հիմնավոր փոփոխություններ այս հարթակում:

Գեղարվեստական հուշարձանների տեղադրման կարգը պատասխանում է քանդակների տեղադրման, առաջարկի ներկայացման, ընթացակարգերի կազմակերպման և քաղաքաշինական միջավայրի ձևավորման բոլոր հարցերին և մշակվել է մասնագիտական խմբերի հետ երկարատև քննարկումների արդյունքում (քաղաքաշինության, թանգարանագիտության  և կերպարվեստի մասնագետներ):

Արժե՞ արդյոք քաղաքում (ցանկացած) տեղադրել շատ գեղարվեստական հուշարձաններ, և ինչպե՞ս դա իրականացնել. սրանք տարբեր հարցեր են:

Միանշական, արժե դա անել, քանի որ յուրաքանչյուր տեղադրված հուշարձան ենթադրում է քաղաքային կյանքի ու քաղաքաշինական տեսքերի բարեկարգում և բարելավում, որը կարևոր է հանգստի, գեղագիտական ճաշակի և առհասարակ  քաղաքացու ձևավորման համար:

Ոչ վաղ անցյալում մենք քաղաքում չունեինք բարեկարգ պուրակներ, և քիչ էին նստարանները և լուսավորությունը, ինչը հասարակության խոցելի խմբերին հավաքում  էր բարձիթողի այգիներում ու պուրակներում, և քիչ չեն եղել հանցագործություններ և  տարատեսակ դեպքեր:

Ավելին, գեղարվեստական ցանկացած հուշարձան քաղաքաշինությանը ու քաղաքացուն մղում է միջավայրում գտնվող, կառուցվող կամ վերականգվող շենք-շինություններին լինել գոնե համապատասխան: Այդպիսի օրինակ է Հաղթանակի զբոսայգու հատվածի բարեկարգումը, որտեղ հիմա կա անլար համացանցային կապ, և այս պուրակը դարձել է երիտասարդական միջոցառումների հավաքատեղի, մենք մի քանի տարի առաջ դժգոհում էինք, թե մեր երիտասարդությունը նախաձեռնող չէ և ինքնակազմակերպված չէ, մինչդեռ քանդակների պուրակը, որպես ենթակառուցվածք, այսօր հաջողությամբ արձանագրում է այդպիսի միջոցառումներ այգում, և վերջին երեք տարում միջոցառումների քանակը տարեկան կազմում է մոտ հինգ վեցը:

Առհասարակ կարիք կա բաղդատելու  քանդակ և պարկային դեկորատիվ քանդակ հասկացությունները, քանի որ առաջինի համար կարելի է աշխատել տարիներով, իսկ երկրորդի կատարումը, լինելով հանրային նախագիծ, տևում է մի քանի շաբաթ և միտված է քաղաքաշինական տեսքերի ձևավորմանը, հանրային աշխուժությանը և հանգստի գոտիների կազմակերպմանը:

Իրական մասնագետները հստակ գիտեն, որ ասենք պարկային քանդակներից ակնկանել, որ դրանք կլինեն կատարված, ինչպես, ասենք, Ռոդենի «Դժոխքի դարպասները» (քանդակվել է մոտ քսանվեց տարի), իմաստ չունի:

Առավել ևս, որ այդպիսի քանդակներն իրականացնում են մի քանի ֆինանսական և տնտեսական աղբյուրներից, և արդյունքում ստեղծվում է ենթակառուցվածք, որը նկատելի է և նպաստում է քաղաքային միջավայրի  ձևավորմանը:

Հետևություն, որ բուն արձանագործությունը, երկարատև աշխատանք լինելով, պետք է ունենա ընթացակարգ և մի քանի ընտրության նոր իրականացվի, իսկ դեկորատիվ կիրառական արվեստի պարագայում կարևորը հանրային արժեքն ու նպատակների հստակությունն է, որոնք մեր կողմից բարեխղճորեն ներկայացվում են լայն հանրությանը:

Գյումրին, ձգտում է լինել մշակութային մայրաքաղաք, (ինչը հիրավի այդպես է և պայմանավորված է մեր քաղաքացու՝ արվեստի ու մշակույթի հանդեպ ահռելի սիրով ու ուշադրությամբ), գեղարվեսական հուշարձանները շատ լինել չեն կարող:

Չկա չափանիշ, թե քանի հուշարձան պետք է լինի մեկ հեկտար հողի վրա, և սա հիմնականում կախված է քաղաքաշինական առաջադրանքից և խնդրից: Իսկ մեր դեպքում քանդակագործության նկատմամբ սերը համարվում է այս ամենի ոչ միակ, բայց բավականին ազդեցիկ բացատրությունը: Պետերբուրգի առյուծները մի քանի հարյուր են, և ոչ մեկը չի ասում, որ շատ է կամ քիչ:

Քաղաքի սոցիալական պատկերը կապակցելի չէ մշակույթի հանդեպ սիրո և հարգանքի հետ, քանի որ պատմականորեն Գյումրին մնում է Ջիվանու ասած յոթ վանք շինողների քաղաք։

Մեզ ոգևորում է այն հանգամանքը, որ մեր համաքաղաքացիների ու մասնագետների մոտ ավելացել է հետաքրքրությունը գեղարվեստական հուշարձանների որակի հանդեպ, և կարծում ենք, որ եթե ժամանակին ունենայինք կազմավորված կառույց, ապա քանդակների քանակը, տեղադրումը կընթանար առավել տեսանելի ու կազմակերպված:

Հիմա արդեն ունենք այդպիսի կառույց և հույս ունենք, որ այս հանգամանքը հնարավոր է դարձնում մասնագիտական խնդիրներ քննարկելն ու լուծելը:

Կարծում ենք, որ կարողացանք պատասխանել շատ ու շատ հարցերի և հիմնավորել մի քանի խնդիրներ.

-լավ է, երբ խանութ ու տաղավար տեղադրելու փոխարեն տեղադրվում են գեղարվեստական հուշարձաններ: Դա ենթադրում է իրենից բխող լուսավորություն ու հանգստի գոտի մեր քաղաքացիների համար:

-լավ է, երբ համայնքում կան հուշարձաններ, որոնք կարող են զարգացնել զբոսաշրջությունը և ավելացնել  համայնքի համախառն արդյունքը։

-լավ է, որ համայնքը փորձում է ունենալ հուշարձաններ, քանի որ դա ենթադրում է, որ ինչ-որ մեկը կամ կերպարվեստի պես խոցելի խավի որոշ ներկայացուցիչներ ունեն ժամանակավոր աշխատանք:

Հավելենք, որ հետաքրքրվածների մի խումբ էլ, մտահոգված այս ամենով, հնարավորություն ունի իր կարծիքն արտահայտելու:

-լավ է, որ բանավեճի հիմքը մշակույթն ու կերպարվեստն  են դառնում, ինչը կրկին անգամ փաստում է, որ համայնքը սոսկ հացիվ չէ, այլ նաև բանիվ է ապրում:

Իհարկե կան գեղավեստական հուշարձան տեղադրելու, տեղափոխելու կամ ապամոնտաժելու կարգ ու հիմք ունենալու և կիրառելու խնդիրները, սակայն կարծում ենք, որ ժամանակի ընթացքում պարկ-թանգարանը կունենա այս բոլոր խնդիրների լուծումները և կներկայացնի հասարակական լայն շերտերի քննարկմանը:

Կայքում տեղ գտած մտքերն ու տեսակետները հեղինակի սեփականությունն են և կարող են չհամընկնել BlogNews.am-ի խմբագրության տեսակետների հետ:
print Տպել