3Kinoashkharh.am-ը գրում է.

Հետխորհրդային հայ կինոյի  ճակատագրի, ստեղծված իրավիճակի, հետագա զարգացումների  և մերօրյա կինոյի վերաբերյալ  իր տեսակետների մասին է  խոսում “Կինոաշխարհի” հետ Երևանի կինոյի և թատրոնի պետական ինստիտուտի ռեկտոր, “Գոյ” թատրոնի գեղարվեստական ղեկավար, ռեժիսոր Արմեն Մազմանյանը:  Նա համոզված է ու վստահ, որ  հայկական կինոն կգտնի զարգացման նոր  ուղիներ ու եղանակներ:

- Ի՞նչ տեղի ունեցավ  կինոյի ոլորտում հետխորհրդային տարիներին:

- Մի պահ եղավ, երբ ինձ  և բոլորիս թվում էր, թե վերջ,  էլ հայ կինո չի լինելու: Էնպես քրքրվեց, էնպես ջախջախվեց, էնպես պարալիզվեց, որ այլևս հույս չկար… Սկսված տնտեսական կատակլիզմների հետևանքով փլուզվեց ամբողջ կինոցանցը,  վերացավ կինովարձույթը, վաճառվեցին կինոթատրոնները, վերացավ կինոհանդիսատեսը: Եվ ծնվեց այն սերունդը, որի համար կինոմշակույթը`  որպես այդպիսին,  խորթ և օտար երևույթ էր:

Ի՞նչ ունենք: Պարադոքսալ վիճակ, ինժեներատեխնիկական հին սերունդ, որն անգործ է: Ունեինք ահռելի մեծ տեխնոբազա, որը կոչվում էր “Հայֆիլմ”: Ավերվեց:  Թե ովքեր են կինոյի զարգացման  համար  շատ կարևոր  այդ ենթակառույցի ներկայիս սեփականատերերը, չգիտեմ: Բայց համոզված եմ, որ նոր սեփականատերերը պարզապես  այն վերագործարկելու ցանկություն չունեն: Անհասկանալի է: Մինչդեռ կարելի էր այն տասնյակ լուսավորողներին, տասնյակ օպերատորներին, տասնյակ տեխնիկներին ու գրիմյորներին, որոնք անգործ են մնացել, ապահովել աշխատատեղերով, միաժամանակ ունենալ հավելյալ եկամուտ` սպասարկելով այլ կինոընկերությունների:

- Հնարավոր համարո՞ւմ եք, որ այս իրավիճակում  պետությունը “Հայֆիլմ” կինոստուդիան կրկին հետ վերցնի մասնավորից և ազգայնացնի, կամ ինչ-որ այլ որոշում կայացնի:

- Ազգայնացնելու մասին չեմ կարող ասել, բայց համոզված եմ, որ  եթե  ոչինչ չի արվում, կա՜մ սաբոտաժ է, կա՜մ  փնթի, անգրագետ բիզնեսմեններ են: Այդ դեպքում,  պետությունը պիտի հարց դնի. տվել ենք` չես անում, հետ տուր` տանք ուրիշին:

“Հայֆիլմը” պետք է վերավաճառել այնպիսի  գործարարի, որը որոշակի բիզնես ծրագիր ունի և հստակ պատկերացում, թե ինչպես  պետք է վերականգնել ու վերագործարկել այդ երբեմնի հզոր արտադրական կինոբազան` նախապես ճշտելով ներդրումների ու որոշակի  ժամանակահատվածում ակնկալվելիք եկամուտների չափերը: Եվ, եթե այդ մարդը պայմանավորված ժամկետներում  դա չկարողանա կատարել, պետք է նրանից էլ հետ վերցնել:

- Այսուհանդերձ, անկախության շրջանում Հայաստանում ֆիլմեր արտադրվել են:

- Այո, այսուհանդերձ մի քանի օազիսների շնորհիվ, մի քանի սկզբունքային մոտեցումների շնորհիվ կինոն ոչ միայն չմեռավ, այլև սկսեց զարգանալ: Սկսած “Մոսկվա” կինոթատրոնից, որը երբեք չդադարեց  որպես կինոթատրոն գործելուց, և վերջացրած ՙՈսկե ծիրանով՚, որն ուղղակի պատմական փրկություն էր: Դա իմ քաղաքացիական, մշակութաբանական գնահատականն է, կանցնի 30 տարի, և մենք կհասկանանք, որ դա մեր մշակույթի մեջ բեկումնային, ազգանվեր գործ էր:

“Հայֆիլմի” վաճառքից հետո ստեղծված Հայաստանի ազգային կինոկենտրոնը պետական համեստ բյուջեով սկսեց ֆիլմեր արտադրել: Սկզբում արտադրվում էր   տարեկան  1, 2, 3 կամ 4 ֆիլմ, որոնցից հաջողվածները  սկսեցին գնալ Եվրոպա, Ասիա, մասնակցեցին փառատոների, որոնց  հաշվին էլ նոր կապեր ու հեռանկարներ ուրվագծվեցին: Այսինքն` ընթանում է կինոկոմունիկացիոն ինտեգրացում աշխարհի հետ:  Միաժամանակ Ազգային կինոկենտրոնը նոր ծրագրեր է իրականացնում, որոնք նույնպես խթանում են կինոգործընթացները: Դրա լավագույն օրինակը բուհ-կինոկենտրոն համագործակցությունն է. արդեն  պայմանավորվածություն է ձեռք բերվել, որ կինոկենտրոնը պետական միջոցներից ֆինանսավորելու է մագիստրանտական կուրսերի լավագույն ուսանողների դեբյուտային ֆիլմերը: Առհասարակ, կինոյի  հարցում ավելի օպտիմիստ եմ, շարժում տեսնում եմ: “Կրեատիվ”` լավ իմաստով,  երիտասարդություն կա, գոնե` գրագետ, ոչ թե ամբիցիոզ, տրեխավոր, անլվա ուղեղով, և կա արդյունք, քիչ թե շատ: Մի խոսքով, կինոյում շարժում կա: Արվեստը ֆենիքսի պես բան է, ժամանակի սերնդի հետ վառվում-մեռնում է, հետո այդ մոխրից նորից ծնվում:

- Ինչպե՞ս եք վերաբերվում այն  իրողությանը, որ այսօր Հայաստանը չունի  Հայոց ցեղասպանությանը նվիրված այնպիսի ֆիլմ, որը աշխարհին կներկայացներ ողբերգության իրական էջերը:

- Ես մնում եմ իմ համոզմանը, որ կինոյի ոլորտում այսօր ամենակարևորը ազգային խնդիրն է: Մենք պետություն ենք, որի սահմանադրության մեջ ցեղասպանության ճանաչումը ամրագրված է որպես առաջնայնություն: Մոտենում ենք 100-ամյակին ու չունենք գոնե պետական մակարդակի տենդերային մեկ-երկու ֆիլմ, որոնցից մեկը դառնար գոնե “Շինդլերի ցուցակ”: Առանց նման ֆիլմի նշել Հայոց ցեղասպանության 100-ամյա տարելից, կնշանակի ուղղակի պարտություն, ինչպես այսօր պարտվում ենք ադրբեջանցիներին ինտերնետային դաշտում: Այստեղ էլ կպարտվենք, եթե  ճիշտ և ճկուն չգործենք:

Բայց երբեք ուշ չէ: Հաստատ համոզված եմ, որ կան շատ մարդիկ, որոնք սցենարներ ունեն այդ թեմայով: Անգամ ես ունեմ նման մի սցենար` “Տոհմածառ” անվանումով: Այնպես որ սցենարը խնդիր չէ, բայց շատ կարևոր է լավ ֆիլմ նկարելու համար: Ուզում եմ խոսել նաև “Վարդանանքի” սցենարով ֆիլմ նկարելու մասին: Դա շատ նուրբ թեմա է, ուզում եմ` դրա մասին մի քիչ լուրջ մտածենք: Արդյոք նպատակահարմա՞ր է այսօր կրոնական պատերազմի մոտիվով ֆիլմ նկարելը, երբ աշխարհին հետաքրքրում են կրոնական հանդուրժողականության, ոչ թե կրոնական տարբերության խնդիրները:  Երկրորդ` պարսիկը մեր միակ բարեկամ հարևանն է, և չգիտենք` արդյունքում այդ երկրի քաղաքացին ինչ արձագանք կտա այս ֆիլմին:

Ամբողջական հոդվածը կարող եք կարդալ այստեղ

Կայքում տեղ գտած մտքերն ու տեսակետները հեղինակի սեփականությունն են և կարող են չհամընկնել BlogNews.am-ի խմբագրության տեսակետների հետ:
print Տպել