Տիգրան Հայրապետյանի Հայրենիքի գիտակցության վերլուծակերպի եւ վերլուծաբանական փորձառության մասին

Ով ողորմելի ուրախությունինչքա˜ն ցավալի բաներ ես դու...

Հովհ. Թումանյան

Տիգրան Հայրապետյանի (1964-1999) իբրեւ քաղաքագետի, միջազգայնագետ-վերլուծաբանի ցայսօր հրատարակված միակ ստվարածավալ Անապատի հազար տարի (Triade-Exploration 2001 London) ժողովածուն, որն ընդգրկում է շուրջ տաս տարվա (1990-99 թթ.) հայաստանյան եւ մերձտարածաշրջանային ազգային, պատմա-քաղաքական իրողությունների ընթացման եւ զարգացման ճանաչողական ժամանակաշրջանը, հիմնականում պատմության մեր չըսերտած դասերի նորովի մեկնաբանումն ու վերաիմաստավորումն է վաղամեռիկ քաղաքագետի կողմից: Նա մտքի հախուռն նպատակայնությամբ զատորոշում էր հայ հանրության առջեւ ծառացած այն խնդիրները, որոնք անցյալում լինելով անլուծելի, արդ, նույնպես մարտահրավերի իրենց տեսակը անփոփոխաբար հրամցնում էին մեր օրերին`հարմարեցված նույն ձեւաչափերով եւ բովանդակային անփոփոխությամբ: Ասել է թե, ազգային ճակատագրի, պետության կայացման, ժողովրդավարեցման գործընթացների, Հայաստանի` իբրեւ աշխարհքաղաքական գործոնի հետ առնչվող տարաբնույթ խնդիրները դիտարկելով տարածաշրջանային մարտավարական եւ ռազմավարական խորապատկերի վրա – խնդրահարույց համարելով հայության անվտանգության գործոնը – նա իր տեսակետները հիմնավորում էր «պատմական, աշխարհագրական, մարդաբանական եւ այլ փաստարկներով»: Փաստարկներ, որոնք հիմնովին պատճառաբանվում էին գործնական նշանակության եւ նշանառության իմաստավորված դրսեւորումներով: Եւ, որ ամենաէականն է` հիմնված կշռադատ, սթափությամբ` հիացնող, բանականությամբ` ճշգրիտ եւ ինչու չէ, նաեւ ուղղորդող հաշվարկների վրա: Ի վերջո, իսպառ զերծ` ազգային սնապարծության, կեղծ բարենորոգչական եւ այլ երանգավորումներից:

 

Հասարակական-քաղաքական, տնտեսական, հոգեւոր-մշակութային ոլորտներում նույնպես տարրալուծելի էր Տ. Հայրապետյանի վերլուծաբանական միտքն ու գաղափարների մատուցման ինքնաբուխ, ինքնարար կերպը: Քաղաքական վերլուծաբանության սուբստանցը առավել դյուրությամբ էր նրա կողմից վերահսկելի` միայն եւ միայն նրա հախուռն, գիտակցված գիտականության եւ նվիրումի շնորհիվ: Ընդհանրապես, այս կամ այն խնդրին անդրադառնալիս, քննական վերլուծումներից զատ նա առաջադրում էր իր տարբերակները, որոնք երբեմն կանխատեսություններ լինելով` իրավիճակային զարգացման համապատասխանություններով ապշեցնում են: Մանավանդ նրա մահվանից հետո հայաստանյան ներքաղաքական կյանքում տեղի ունեցած գաղափարական, բարոյահոգեբանական դարձակետային նշանակություն ձեռք բերած փոփոխությունների առկայությամբ:

Ժողովրդավարությունը կամ գուցե` ժողովրդավարեցումը Տ. Հայրապետյանի` իբրեւ պատմա-քաղաքական իրողությունները սթափորեն գիտակցող, արժեւորող վերլուծաբանի համար ուներ ավելի քան էական, հայ հանրության համար ըստ այդմ սթափեցնող նշանակություն: Տակավին 1998 թ. Տ. Հայրապետյանը գրում է. «Այդ ու՞մ համար պարզ չէ, որ Հայաստանի Հանրապետությունը զրկվել է ինքնիշխանությունից, իշխանությունը անօրինականորեն բռնազավթված է, հանրապետությունում գործում է օկուպացիոն համակարգ, որն իր կոչմանը համաձայն գաղութացված տարածքն ու նրա բնակչությունը ենթարկվում են ալան-թալանի: Որքան էլ ցավալի է, սակայն ինչպեսեւ ցանկացած օկուպացիայի պարագայում, հանրապետության ներսում գործել եւ գործում է հինգերորդ շարասյունը...» (Անապատի հազար տարի, «Մոռանալ Հերոստրատին կամ վարչակարգի անկումը օրվա հրամայական», էջ 376):

 

Արդ, Տիգրան Հայրապետյանի քաղաքագիտական ժառանգության մասին. բացառիկ առաքելություն է վերապահված «Տիգրան Հայրապետյան» Ստեղծագործ մտքի պաշտպանության հիմնադրամին (նախագահ` Նազենի Ղարիբյան), մերօրյա պայմաններում սխրագործ առաքելություն, ընդհանրապես, քաղաքական եւ քաղաքականության ընդհանրացյալ զուգորդությունների վերաիմաստավորման նախանձախնդրության առումով: Տ. Հայրապետյանի Երրորդ աշխարհամարտի մատույցներում երկհատոր ուսումնասիրության Ռուսական խռովք առաջին հատորի առկայությունը արդեն իսկ խոսուն, համարձակ, սկզբունքային փաստ է` այս ճանապարհի շարունակելիությունը ընդգծող եւ շարունակականությունը արդարացնող-իմաստավորող: Այնքանով, որքանով որ նրա գիտական-քաղաքագիտական վաստակը համակարգված ամբողջականությամբ խորհրդածությունների մղող ու գործելու սթափեցնող նոր միտումներ է առաջադրում: Ահավասիկ, Ռուսաստանի` իբրեւ գերտերության եւ մեր տարածաշրջանում մշտաբար իր առկայությունը սպառնագին պահպանողի ճակատագրային պարագային: Այսպես է, այլ կերպ լինել չէր կարող. այս եւ հարանման խնդիրների անդրադառնալիս` Տ. Հայրապետյանը աշխարհքաղաքական-ճանաչողական այնպիսի տեսանկյուններից է դիտարկում ռուսական վերահասգործոնի չափաբերյալ անհրաժեշտության դերակատարությունը (ոչ միօրինակորեն ընկալվող) հայ իրականության մեջ, որ ըստ մեր ոգու եւ ազատության կազմաբանության` մենք նշմարում ու զանազանում ենք «ետխորհրդային ցնցումների էության» նշանակությունն ու «կովկասյան հանգույցի» մեր դիմադրողականության բնույթը: Եւ ռուսական ժողովրդավարության ու մեծապետական ազգայնամոլության մեր թակարդումի փակուղուց ելքեր գտնելու ճանապարհներ որոնում:

Տիգրան Հայրապետյանը նախանձախնդիր ու խորագետ ճամփորդ էր, պահը եւ ժամանակը բաղադրող, որ ծնվել էր «հակառակ առարկայական միջավայրի» եւ այդպես էլ զորեց ապրել...

ԱՐԹՈՒՐ ԱՆԴՐԱՆԻԿՅԱՆ

Բանասիրական գիտությունների թեկնածու

Սկիզբը

Կայքում տեղ գտած մտքերն ու տեսակետները հեղինակի սեփականությունն են և կարող են չհամընկնել BlogNews.am-ի խմբագրության տեսակետների հետ:
print Տպել