Tert.am-ը գրում է.

Տնտեսագետ, տնտեսական գիտությունների դոկտոր, պրոֆեսոր, Գագիկ Վարդանյանը կարծում է, որ «Ապօրինի գույքի բռնագանձման մասին» օրենքը կիրառության տեսանկյունից մի քանի խնդիրներ կարող են առաջանալ գործարար միջավայրում, ներդրումների, կապիտալի արտահոսքի հետ կապված: Tert.am-ի հետ զրույցում տնտեսագետն ասաց, որ Հայաստանում տեղի է ունեցել կապիտալի նախասկզբնական կուտակում՝ դրան բնորոշ բոլոր կողմերով հանդերձ:

«Բնականաբար, վտանգ զգա­լու դեպքում կուտակված կապիտալը դուրս կբերվի շրջապտույտից ու կվերածվի սովո­րական կուտակման միջոցի՝ փողի տեսքով, կամ կապիտալը կարտահոսի երկրից: Դա կլինի ոչ թե ամբողջ գոր­ծարար մի­ջա­վայրի արձագանքը, այլ հատ­կապես խոշոր կապիտալի ներկայա­ցու­ցիչներինը, թեպետ հնարավոր են նաև անկանխատեսելի այլ դրսևորումներ»,-նշեց նա:

-Պարոն Վարդանյան, «Ապօրինի գույքի բռնագանձման մասին» օրենքը կիրառության տեսանկյունից ի՞նչ խնդիրներ կարող են առաջացնել, արդյոք կառաջանա՞ սեփականության իրավունքի խախտման ռիսկ:

-Նախ, նշեմ, որ այդ գաղափարը նոր չէ. խորհրդային տարիներին տարբեր կերպ դա կիրառելու փորձեր են արվել: Օրինակ, 1986թ. ԽՍՀՄ Գերագույն խորհուրդն ընդունեց որոշում անաշխատ եկամուտների դեմ պայքարն ուժե­ղաց­նելու մասին: Նույնիսկ մի զավեշտալի դեպքի ականատես եղա: Գյումուշի հիդրո­էլեկտրակայանի մոտակայքում այգեգործական տարածքների (600 քմ) վրա տե­ղադրված մի քանի տների ցինկապատ տանիքները, քողարկելու նպատակով, սե­փա­կա­նա­տե­րերը ներկեցին. ցինկապատ տանիքը այն ժամանակ շռայլություն էր համարվում: Հակաալկոհոլային արշավի հետ միասին, անաշ­խատ եկա­մուտների դեմ պայքարը դարձավ երկրում «պերեստոյկայի» վառ նա­խանշանը: Սակայն այդ միջո­ցա­ռումներն անավարտ մնացին…

Այդպիսի նախաձեռնության վերա­բեր­յալ առաջարկություն քննարկվել է նաև 1998թ., երբ Ազգային ժողովում ձևա­վոր­վեց «Երկրապահ» խմբակ­ցութ­յունը: Այն ժամանակ դա մերժվեց: Վազգեն Սարգսյանի նման մարդը չգնաց այդ քայլին:

Այնպես չէ, որ օլիգարխիան կա առևտրա­արդյունաբերական, ֆինանսաարդյունաբերական խմբերը լավ բան են: Բայց դրանք «կապիտալիստական» տեսակի վարդի փշերն են, այդ տնտեսակարգի մշտական ուղեկիցները:

Ներկայում այդպիսի գոյություն ունի տարբեր, այդ թվում զար­գա­ցած, երկրնե­րում: Բայց դրանք կայացած երկրներ՝ ուժեղ ինստիտուցիոնալ համակարգերով: Դժվար է կանխատեսել, թե ինչ հետևանքներ կունենա Հայաստանում, որտեղ դեռևս ոչ բոլոր պետական ինստիտուտներն են արդյու­նավետ գործում:

Կարելի է մի փոքր պատմական էքսկուրս անել: Ի՞նչ ճա­կատագիր կունենար սկիզբ առնող կապիտալիզմը, ասենք, օրինակ, եթե Ֆորդին, Ռոքֆելլերին և այլոց հարցնեին, թե որտեղից առաջին միլիոն դոլարը: Այդոք պե՞տք է վերա­նայվեին կապիտալի նախասկզբնական կուտակման արդյունքներն Անգլիայում կամ այլ երկրներում: Ասվածը չի ենթադրում, թե օրինախախտները պատասխա­նատվութ­յուն չպետք է կրեն:

Օրենքի կիրառության տեսանկյունից՝ խնդիրները մի քանիսն են: Նախ, իրա­վասու մարմինների կարողությունները հարկ կլինի բազմապատկել՝ բավական բարձր վարձատրությամբ հանդերձ:

Երկրորդ, այդ գործընթացների մեկնարկով կոգևորվի բնակչության այն հատվածը, որը երբեք ռիսկի չի դիմել, որևէ ինքնուրույն գործունեությամբ չի զբաղ­­վել, բացի այլոց «փողերը հաշ­վե­լուց»: Հենց այդ մարդկանց գլուխներում է աղքա­տությունը բուն դրել, ինչի մասին դիպուկ արտահայտվել է ՀՀ վարչապետը: Նկատի ունենալով Օրենքի գործողության լայն դաշտը՝ կա վտանգ, որ ամբողջ հասարա­կության ուշադրությունը կկենտրոնանա այդ գործընթացների, այլ ոչ թե կորոնավիրուսի առաջացրած տնտեսական անկման հաղթահարմանն ուղղված Կառա­վա­րութ­յան միջոցառումների իրագործման վրա:

Մյուս կարևոր խնդիրը կարող է լինել, գոր­ծարար հատվածին ուղղված ՀՀ կառավարության միջոցառումների շրջանա­կում ձևավորվող պետություն - մասնավոր հատված համա­գործակցության հետագա զար­­­գա­ցման դանդաղելը, ինչը հատկապես մեծ նշանակություն կարող է ունենալ հետանկումային զարգացում­ների տեսանկյունից:

Ինչ վերաբերում է սեփականության իրավունքի խախտման ռիսկին, ապա կարելի է ասել, որ եթե որևէ նման գործողություն կատարվում է օրենքի հիման վրա, ապա դա չի կարող դիտվել որպես սեփա­կանության իրավունքի խախտում՝ անկախ այն բանից, թե օրենքը որքա­նով է «արդարացի»:

Ամբողջական հոդվածը կարող եք կարդալ այստեղ

Կայքում տեղ գտած մտքերն ու տեսակետները հեղինակի սեփականությունն են և կարող են չհամընկնել BlogNews.am-ի խմբագրության տեսակետների հետ:
print Տպել