Կարմիր տեռորի հայրը և նրան գովերգող Չարենցը


14:41 , 17 փետրվար, 2013

Խորհրդային տարիների ամենամեծ և հիշարժան բրենդը, որ դրոշմվել է այդ տարիներին ապրող յուրաքանչյուր մարդու հիշողության մեջ, Լենինն է:

Հայերը Լենին չսիրելու հիմնավոր պատճառներ ունեն: Հենց Լենին անվան հետ են կապված մեր կենսական խնդիրները, որոնք մինչև այսօր Հայաստանի համար լուծված չեն՝ Ղարաբաղը, Նախիջևանը, Կարսը... Ինչո՞ւ կնքեց Լենինը Կարսի պայմանագիրը՝ դժվար է ասել, թեև լրագրողները բացահայտել են խոսուն մեկ փաստ: Մինչև հիմա Լենինի տանը, որ վաղուց դարձել է թանգարան, փակցված է Մեծ Հայաստանի քարտեզը: Լենինը փոխեց ոչ միայն մեր սահմանները, այլ համաշխարհային պատմության հունը:



Հենց նրա գալով, աշխարհի քաղաքական քարտեզի հսկայական մասը կարմրեց, որի մեջ էր նաև Հայաստանը:  Որքան շռնդալից էր մուտքը, նույնքան համակերպված էր հեռացումը, բայց դրա մասին մեկ ուրիշ անգամ:

Նման պարագայում ասել, թե ինչու է Չարենցը գրել Լենինի մասին, մի քիչ սխալ կլիներ (թեև կարող էր նաև չգրել): Չէ՞ որ նրան համարում էին 20-րդ դարի  Ալեքսանդր Մակեդոնացի՝ հեղափոխական Նապոլեոն, որ եկել էր աշխարհը գրավելու՝ նոր դասակարգ ստեղծելու առաքելությամբ: Այլ բան է, թե ինչու է գովերգել Լենինին:

Պետք է նշել, որ ինչպես Հոկտեմբերի բոլոր երգիչների, այնպես էլ Չարենցի համար «հեղափոխություն» գաղափարը և «Լենին» անունը համանիշ հասկացություններ են:

Չարենցը առաջիններից մեկն էր, որ Լենինի մահվան լուրը վերածեց Լենինի մեծության ու նրա գադափարների փառաբանության:

«Գիտե՞ք, թե աշխարքի արգանդից
Ինչքան հանճարեղ մարդիկ,
Ինչքա՜ն, ինչքա՜ն Կրոմվել,
Կամ հնդիկ Գանդի–
Անթիվ
Եղել են,
Կան դեռ
Ու կգան,
Այնինչ Իլյիչը – մեկ է,
Ուրիշ Իլյիչ – դժվար թե,
Ուրիշ Իլյիչ – չկա՜:»


***
Լսո՞ւմ եք՝
Մենք դեռ կգանք.
Մեր բանակը կանցնի դեռ ձեր
աշխարհքով:
Դեռ կգա Իլյիչը,
Որ մտնի համաշխարհային
Սովնարկոմ:

***
Չլիներ թե նրա հաղթությունը–
Իմ դահիճն ինձ վաղուց էր
կերել,
Եվ դարձել էր արդեն իմ անունը
Ոտնակոխ արված մի տերև...
Ահա այս տողերում տեսնում ենք Չարենցի հավատը և սերը դեպի մեծ հեղափոխական Լենինը:


Լենինը, որպես ինքնին հերոս, ինչպես բոլոր հերոսները, նա փառաբանվեց Չարենցի կողմից, որը դարձավ ոչ միայն փառաբանության նյութ, այլև բանաստեղծության հավատամք:

Դու նկատե՞լ ես, որ շատ անգամ
Մի հնչյուն, մի հանգ, մի
մելոդի,
Անգամ մի ասոնանս, անգամ մի
հանգ-
Երգդ փոխում է հանկարծ
անկամ կարոտի:
Կան դավաճան շեշտեր, կան
ռիթմեր, կան բառեր:
Երբ քաշում է դակտիլը–
ըմբոստացիր:–
Պոե՞տ ես – դու այսօր պիտի
մաքառես–
Եվ չի օգնի այստեղ քեզ 
գնդացիրը:
Չի օգնի սվինը: –Հինը հաճախ
Հանճարեղ անցքեր է ճարում,–
Եվ չկոտրես եթե այդ ռիթմը
դավաճան–
Քեզ չի օգնի Լենինը – այս 
լենինյան դարում...

Կարծես, թե այս տողերը կարող են դառնալ ոչ միայն Չարենցի, այլ նաև ողջ սովետական գրականության հիմքը:
Չարենցը Լենինին ներկայացնում էր այլ տեսանկյունից, ստեղծում էր մարդկային այլ կերպարանք:

Լենին, այո Լենին: -Բայց ոչ
միտինգային,
Բայց ոչ թմբուկ թեթև, բայց ոչ 
պլակատ...

Սա մի յուրօրինակ պատկերում է, առանց որի Չարենցը չէր դառնա իբրև կենդանի մարդու, կենդանի կերպարի կերտողը: 
Սա գիտակնություն է, որը տարբերվում էր իր մտածողությամբ և ներկայացնելու ոճով:

Այս գիտակցությամբ էլ գրվեցին  «Բալլադ Վլադիմիր Իլյիչի, մուժիկի և մի զույգ կոշիկի մասին», «Լենին քեռին», «Լենինն ու Ալին» բալլադները:

Օգտագործված աղբյուրներ՝
http://www.portalus.ru/modules/shkola/rus_show_archives.php?subaction=showfull&id=1296127942&archive=007&start_from=&ucat=&
http://armenianhouse.org/charents/yerker/16-poems.html
http://www.findarmenia.com/arm/history/26/543/547
http://www.youtube.com/watch?v=G-BMxfzg1SQ