«Քաղաքացիական գիտակցություն» ազատական հասարակական կազմակերպության իրավական ակումբը, նպատակ ունենալով նպաստել Հայաստանի Հանրապետությունում քաղաքացիների իրավագիտակցության բարձրացմանը և իրավական իրազեկմանը, ձեռնամուխ է եղել իրավական ոլորտում հետազոտական-վերլուծական աշխատանքների իրականացմանը:

Առաջին ուսումնասիրությունները նվիրված են մարդու իրավունքներին ու հիմնարար ազատություններին: Սույն նախաձեռնության շրջանակներում իրականացված հետազոտական-վերլուծական աշխատանքի արդյունքները կներկայացվեն հոդվածաշարերի տեսքով:

Առաջին հոդվածաշարը նվիրված է խոսքի (արտահայտման) ազատության իրավունքին, որի շրջանակներում խոսքի ազատությունը կներկայացնենք սահմանադրական, քաղաքացիական, քրեական, վարչական, միջազգային իրավունքի տեսանկյունից: Անդրադարձ կկատարենք նաև ներպետական և միջազգային փորձին:

Սույն հոդվածի շրջանակներում կներկայացնենք խոսքի ազատության սահմանադրաիրավական կարգավորումները:

Խոսքի ազատությունը համարվում է սահմանադրական իրավունք և ամրագրվում է բոլոր ժողովրդավարական պետությունների սահմանադրություններում:

Հայաստանի Հանրապետության Սահմանադրության (այսուհետ` Սահմանադրություն) առաջին հոդվածի համաձայն` Հայաստանի Հանրապետությունն ինքնիշխան, ժողովրդավարական, սոցիալական, իրավական պետություն է: Սրանից հետևում է, որ խոսքի ազատության իրավունքը, ի թիվս մարդու մյուս հիմնարար իրավունքների և ազատությունների, ամրագրված է Սահմանադրությամբ:

Սահմանադրության 42-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` յուրաքանչյուր ոք ունի իր կարծիքն ազատ արտահայտելու իրավունք: Այս իրավունքը ներառում է սեփական կարծիք ունենալու, ինչպես նաև առանց պետական և տեղական ինքնակառավարման մարմինների միջամտության և անկախ պետական սահմաններից` տեղեկատվության որևէ միջոցով տեղեկություններ ու գաղափարներ փնտրելու, ստանալու և տարածելու ազատությունը:

Մարդու մտքի արդյունքը նրա կարծիքն է շրջակա աշխարհի և այլ մարդկանց նկատմամբ: Միտքը չի կարող լինել ազատ, եթե հնարավոր չէ այն ազատ արտահայտել: Մարդու կարծիքը և համոզմունքը կազմում են նրա ներաշխարհը, որոշում են նրա անհատականությունը: Արգելվում է մարդուն հարկադրել հրաժարվել իր կարծիքից կամ փոխել այն: Յուրաքանչյուր ոք իրավունք ունի իր կարծիքը և համոզմունքն արտահայտելու անարգել, հետևաբար ո´չ պետությունը, ո´չ պաշտոնատար անձինք, ո´չ հասարակական կազմակերպությունները, ո´չ հանրության անդամները և որևէ մեկը, ով էլ որ լինի, չեն կարող մարդուն հարկադրել արտահայտելու իր կարծիքը և համոզմունքը կամ հրաժարվելու դրանցից: Ոչ մի ազատ ժողովրդավարական հասարակության մեջ մտքի, խոսքի, կարծիքի և տեղեկատվության ազատությունը չի պաշտպանում անվայելուչ, անպարկեշտ արտահայտությունները, ոչ նորմատիվային բառապաշարը և զոհի նկատմամբ բացահայտ անպատկառ` մարդկային հասարակությունում ընդունված բարոյական և բարոյախոսական նորմերին, մարդկանց միջև վարքագծի տարրական կանոններին խորապես հակասող վերաբերմունքը և նրա մարդկային արժանապատվությունը նսեմացնող այլ ձևերը:

«Յուրաքանչյուր ոք» հասկացության ներքո Սահմանադրությունը ներառում է ինչպես Հայաստանի Հանրապետության քաղաքացիներին, այնպես էլ օտարերկրացիներին և քաղաքացիություն չունեցող անձանց: Այսինքն` կարծիքն ազատ արտահայտելու իրավունքով օժտված է յուրաքանչյուրը, անկախ քաղաքացիությունից:

Կարծիքն ազատ արտահայտելու իրավունք ասելով պետք է հասկանալ`

  • սեփական կարծիք ունենալը,
  • տեղեկություններ և գաղափարներ փնտրելը,
  • տեղեկություններ և գաղափարներ ստանալը,
  • տեղեկություններ և գաղափարներ տարածելը:

Սահմանադրության 42-րդ հոդվածով ամրագրված տեղեկություններ և գաղափարներ փնտրելու և ստանալու ազատությունը չպետք է նույնացնել Սահմանադրության 51-րդ հոդվածով ամրագրված տեղեկություններ ստանալու իրավունքի հետ, որը ենթադրում է պետական և տեղական ինքնակառավարման մարմինների ու պաշտոնատար անձանց գործունեության մասին տեղեկություններ ստանալու և փաստաթղթերին ծանոթանալու իրավունքը: Այսինքն` մի դեպքում մարդն ազատ է փնտրելու և ստանալու տեղեկություններ և գաղափարներ, իսկ մյուս դեպքում` տեղեկություններ տրամադրելը պետական և տեղական ինքնակառավարման մարմինների և պաշտոնատար անձանց պարտականությունն է:

Մարդու իրավունքների և հիմնարար ազատությունների պաշտպանության մասին կոնվենցիայի 10-րդ հոդվածում հստակեցվում է, որ ազատությունը ենթադրում է «…ստանալ և տարածել տեղեկություններ և գաղափարներ` առանց հանրային իշխանությունների կողմից միջամտության և անկախ պետական սահմաններից»: Պետական մարմինները և տեղական ինքնակառավարման մարմինները պարտավոր են ապահովել իրենց գործունեության վերաբերյալ տեղեկատվության մատչելիությունը: Անձը, ով ցանկանում է անարգել ստանալ այդպիսի տեղեկատվություն, պարտավոր չէ հիմնավորել դրա ստանալը: Բացառություն է կազմում սահմանափակ մատչելիությամբ տեղեկատվությունը: Ֆիզիկական և իրավաբանական անձանց համար պետական տեղեկատվական աղբյուրների մատչելիությունը պետական իշխանության մարմինների, տեղական ինքնակառավարման մարմինների, հասարակական, քաղաքական և այլ կազմակերպությունների գործունեության, ինչպես նաև տնտեսության, բնապահպանության և հասարակական կյանքի մյուս ոլորտների վիճակի նկատմամբ հասարակական վերահսկողության իրականացման հիմք է հանդիսանում: Սահմանափակ մատչելիությամբ տեղեկատվության թվին է դասվում, ամենից առաջ, պետական գաղտնիքը: Պետական գաղտնիք համարվող տեղեկությունների շրջանակը սահմանվում է օրենքով և վերաբերում է երկրի պաշտպանությանը, անվտանգությանը, արտաքին քաղաքականությանը, հետախուզական և հակահետախուզական գործունեությանը, օրենքով սահմանված այլ ոլորտներին:

Անհրաժեշտ է նշել, որ մինչ Սահմանադրության 2015 թվականի փոփոխությունները, քննարկվող հարցը կարգավորվում էր 2005 թվականի փոփոխություններով Սահմանադրության 27-րդ հոդվածով, որտեղ օգտագործվում էր 2 հասկացություն` «կարծիքն ազատ արտահայտելու իրավունք» և «խոսքի ազատության իրավունք»: Տպավորություն էր ստեղծվում, որ այստեղ կարգավորված են երկու տարբեր իրավունքներ, մինչդեռ միջազգային փաստաթղթերում և դատական պրակտիկայում այն մեկ ամբողջական իրավունք է:

Սահմանադրության 42-րդ հոդվածի 2-րդ մասի համաձայն` մամուլի, ռադիոյի, հեռուստատեսության և տեղեկատվական այլ միջոցների ազատությունը երաշխավորվում է: Պետությունը երաշխավորում է տեղեկատվական, կրթական, մշակութային և ժամանցային բնույթի հաղորդումների բազմազանություն առաջարկող անկախ հանրային հեռուստատեսության և ռադիոյի գործունեությունը:

Ամրագրելով լրատվամիջոցների և տեղեկատվական այլ միջոցների (մամուլ, ռադիո, հեռուստատեսություն) ազատությունը` Սահմանադրությունը երաշխավորում է մտքի և խոսքի ազատության իրավունքների իրագործումը: Որպեսզի լրատվության միջոցները ճիշտ ծառայեն իրենց նպատակին, դրանք պետք է լինեն անկախ, ազատ և չենթարկվեն գրաքննության: Անկախ է համարվում այն մամուլը, որը չի ենթարկվում ոչ կառավարությանը, ոչ էլ գրաքննության: Քաղաքացիներն իրավունք ունեն զանգվածային լրատվության միջոցներով օպերատիվ կարգով հավաստի տեղեկություններ և գաղափարներ ստանալու պետական մարմինների ու կազմակերպությունների, հասարակական միավորումների, դրանց պաշտոնատար անձանց գործունեության վերաբերյալ:

Սահմանադրական դատարանն իր` 2007 թվականի փետրվարի 16-ի ՍԴՈ-678 որոշման մեջ արձանագրել է, որ «Զանգվածային լրատվամիջոցի անկախությունը, մասնավորապես, ենթադրում է ծրագրային քաղաքականության, հաղորդացանկի կազմման, հաղորդումների ուղղվածության որոշման գործընթացներում ինքնուրույնություն ու ազատություն, այդ գործընթացների վրա իշխանությունների որևէ ազդեցության բացառում»:

Մամուլի, ռադիոյի, հեռուստատեսության և տեղեկատվական այլ միջոցների ազատության երաշխիքները և սահմանափակումները առավել մանրամասն կներկայացվեն այս հոդվածաշարի շրջանակներում` խոսքի ազատության վարչաիրավական կարգավորումներին անդրադառնալիս:

Սահմանադրության 42-րդ հոդվածի 3-րդ մասի համաձայն`կարծիքի արտահայտման ազատությունը կարող է սահմանափակվել միայն օրենքով` պետական անվտանգության, հասարակական կարգի, առողջության և բարոյականության կամ այլոց պատվի ու բարի համբավի և այլ հիմնական իրավունքների և ազատությունների պաշտպանության նպատակով:

Սահմանելով խոսքի ազատության իրավունքը և դրա երաշխիքները, Սահմանարդրությունն ամրագրում է նաև դրա սահմանները և սահմանափակումները: Խոսքի ազատության իրավունքը, ինչպես և մյուս իրավունքները բացարձակ չեն: Դրանք վերաբերում են այլոց իրավունքներին, նրանց հեղինակությանը, ինչպես նաև պետական անվտանգության, հասարակական կարգի և բնակչության առողջության ու բարոյականության պահպանմանը: Հենց այդ չափանիշներն են պայմանավորում համապատասխան ազատության օբյեկտիվ իրավական սահմանները:

Հիմք ընդունելով կարծիքի արտահայտման ազատության սահմանադրական կարգավորումները կարող ենք հետևություն անել, որ Հայաստանի Հանրապետությունում երաշխավորվում է խոսքի ազատությունը, իսկ դրա համար նախատեսված սահմանափակումները համապատասխանում են միջազգային փաստաթղթերով ամրագրված խոսքի ազատության սահմանափակման չափանիշներին:

Աղբյուրներ`

«Հայաստանի Հանրապետության 2015 թ. խմբագրությամբ Սահմանադրությունը. համառոտ պարզաբանումներ», Վ. Պողոսյան, Ն. Սարգսյան, Երևան, 2016

«Հայաստանի Հանրապետության Սահմանադրության մեկնաբանություններ», Գ. Հարությունյան, Ա. Վաղարշյան, Երևան, 2010

Լուսինե Ղուկասյան

Կայքում տեղ գտած մտքերն ու տեսակետները հեղինակի սեփականությունն են և կարող են չհամընկնել BlogNews.am-ի խմբագրության տեսակետների հետ:
print Տպել