Հարավկովկասյան տարածաշրջանը վերածվել է աշխարհաքաղաքական բևեռների մրցակցության սրացման թատերաբեմի: Պատմականորեն գերտերությունները մեծ ուշադրություն են դարձրել այս տարածաշրջանին, որի աշխարհագրական դիրքն ու էներգետիկ ռեսուրսները հնարավորություն են տվել վերահսկողին կասպիական ու սևծովյան միջանցքով թափանցելու Մերձավոր Արևելք և կտրել կամ միացնել հյուսիս-հարավ կամ արևմուտք-արևելք գեոստրատեգիական հոսանքները: Արևմուտքի համար Հարավային Կովկասն ընկալվել է որպես միասնական ռեգիոն, որի վրա ազդեցության մեխանիզմն այնտեղ տեսել են ինտեգրացիոն գործընթացի մեջ (ինտեգրացիան տվյալ դեպքում ենթադրում է ոչ այնքան երեք երկրների միջև տեղի ունեցող գործընթաց, որքան ԵՄ կառույցներին ինտեգրվելու միասնական փափեթ): Դրա համար Արևմուտքի կողմից մշակվել են քաղաքական ինտեգրացիոն այնպիսի ծրագրեր, ինչպիսիք են ԵՀԿ-ն, Արևելյան գործընկերությունը, Ասոցացման համաձայնագիրը, Խորը և համապարփակ ազատ առևտրի գոտին և այլն: Ռուսաստանի պարագայում ազդեցության սփռման քաղաքականությունն այլ է. այն հիմնվում է ավելի ֆրագմենտար վերահսկողության վրա, այսինքն՝ որ պետությունը, որ պահին հնարավոր է, ուրեմն այդ պահին էլ պետք է ներքաշել: Դա վերջնականապես տեղի ունեցավ Հայաստանի հետ, որը ցույց տվեց, որ Արևմուտքի համար ինտեգրացիոն քաղաքականությունն այլևս դժվար իրականանալի է: Մաքսային մտնելով, փաստորեն, Հայաստանը վերջ դրեց ինտեգրման ամենաառաջնային ասպեկտին՝ տնտեսականին, որով աշխարհաքաղաքական հարաբերությունները տարածաշրջանում կարող են որակական փոփոխություններ կրել: Այսպիսով, ավելի հստակ ձևավորվում և խաչաձևվում են աշխարհաքաղաքական հզորագույն հորիզոնական (Արևմուտք-Թուրքիա,-Վրաստան՝ հավանաբար ներառելով Ադրբեջանը) և ուղղահայաց (Ռուսաստան-Հայաստան-Իրան) գծերը: Սակայն Արևմուտքի համար այսպիսի գիծը ձեռնտու չէ, որովհետև նախ՝ կիսվում է Հարավային Կովկասը, հետո Միջին Ասիան դառնում է դժվարանցանելի, իսկ Մերձավոր Արևելքը, որը ԱՄՆ-ի 20-րդ և 21-րդ դդ.-ի ամենանվիրական աշխարհաքաղաքական շահերի իրացման կիզակետն է, բաժանվում է ազդեցության գոտիների Իրանի դիրքերի ամրապնդման, որը ենթադրում է նաև Սիրիայի հարցի բարդացում: Ահա թե ինչու, փոքրիկ Հայաստանն ունի աշխարհաքաղաքական այնքան կարևորություն, որ նրանով սկսել են զբաղվել Վաշինգտոնում (հիշենք Հեֆֆերնի ակնարկները): Հայտնի է, որ որևէ երկրի կամ ռեգիոնի վրա ազդեցության տարածման համար գեոպոլիտիկայի օրենքներով պետք է այն շրջափակել դաշնակցային երկրներով, որպեսզի ներթափանցումը լինի անխուսափելի, առանց որևէ այլընտրանքի տվյալ երկրի կամ ռեգիոնի համար: Հիմա որոշակի դերակատարություն է ստանձնել Արևմուտքի համար ստրատեգիական միջանցք հանդիսացող Թուրքիան, որի ԱԳՆ նախարարը օրերս հայտարարեց, որ Թուրքիան պատրաստ է բացել սահմանը ՀՀ-ի հետ (իհարկե, նա չէր կարող անտեսել Ադրբեջանին, դրա համար էլ հավելեց, որ եթե Հայաստանը զորքերը դուրս բերի Ղարաբաղից, բայց դա դիվանագիտական տրյուկ էր): Ստացվում է, որ Արևմուտքն օգտագործում է Թուրքիայի սահմանը որպես Հայաստանի վրա ազդելու լրացուցիչ հնարավորություն: Սահմանի բացումը Անկարայի համար ձեռնտու է, քանի որ նա ավելի կմոտենա մոսկովյան քաղաքականությանը, ավելի կներքաշվի հարավկովկասյան գործընթացներին և կկարողանա նվազեցնել Իրանի դերը: Այսպիսով, Հարավային Կովկասի աշխարհաքաղաքականությունը ներքաշվում է գործընթացների էսկալյացիայի հետևյալ մակարդակներ.
1. արևմտյան ինտեգրացիոն մոտեցման վախճան
2. գլոբալից ռեգիանալ տերությունների մրցակցության ուժեղացում
3. ռուսական հատվածական ազդեցության ամրապնդում
4. աշխարհաքաղաքական գծերի ուրվագծում
5. աշխարհաքաղաքական մրցակցային դաշտի հստակություն

Կայքում տեղ գտած մտքերն ու տեսակետները հեղինակի սեփականությունն են և կարող են չհամընկնել BlogNews.am-ի խմբագրության տեսակետների հետ:
print Տպել